Volg mij  twitter-16x16  linkedin-16x16  facebook-16x16

Sociale media nieuwe bron arbeidsconflicten

Sociale media nieuwe bron arbeidsconflicten

Arbeidsconflicten rond sociale media worden de trend van 2012. Als werknemer kun je in problemen komen met LinkedIn, Facebook of Twitter, stelt advocaat Mariska Aantjes, gespecialiseerd in arbeidsrecht.

 

Wat is de invloed van sociale media op zakelijke contacten van de werknemer?

"Heel veel beroepen kennen een relatiebeding, zoals verkopers of adviseurs. Dan mag je niet je zakelijke netwerk of klanten meenemen naar een nieuwe werkgever. Daarop staan vaak boetes. Met één verandering op je profiel kun je aan honderden contacten laten weten dat je ergens anders bent gaan werken. Het wordt je als werknemer door de sociale media zo heel gemakkelijk gemaakt. Maar het zijn toch contacten die je in de uitoefening van je beroep voor je werkgever hebt opgedaan."

Wanneer komen er wel problemen voor, zoals bijvoorbeeld bij LinkedIn?

"Een ex-werknemer had vorig jaar volgens de rechter zijn relatiebeding geschonden. Na ontslag voegde hij een relatie van zijn oude werkgever toe aan LinkedIn. Deze IT'er moest 10.000 euro boete betalen."

Hoe speelt het bij Twitter?

"Onlangs zagen we het geval van een recruiter. Zij plaatste vacatures op Twitter. Daar reageerde een volger op, die ze nog kende van haar vorige werkgever en die ook een vriend werd. De rechter vond dat ze zo haar relatiebeding had geschonden: 5000 euro boete.
In Amerika nam een redacteur na zijn ontslag zijn Twitteraccount mee, waarin de bedrijfsnaam van zijn ex-werkgever was verwerkt. De redacteur veranderde het account en nam 17.000 volgers mee. De werkgever wil het terug en berekende dat iedere volger zo'n 2,5 dollar waard zou zijn."

Hoe voorkomen we problemen?

"Door een netwerkbeding af te sluiten. Daarin kun je afspraken maken, zoals of je bij vertrek al je contacten op LinkedIn moet deleten. Ik denk niet dat een werkgever zomaar kan eisen dat de werknemer zijn Twitteraccount moet inleveren. Wel kun je afspreken dat in je account de bedrijfsnaam voorkomt. Dat kan dan bij je vertrek met volgers en al bij het bedrijf blijven."

Bron: Bart van Eldert, Algemeen Dagblad 4 januari 2012

MfN registermediator